Reis door de ruimte met André Kuipers bordspel [review]

Reis door de ruimte met Andre Kuipers

Enkele weken geleden mocht ik jureren voor de verkiezing Speelgoed van het Jaar 2018. Daar kwam het bijzonder leuke spel Reis door de Ruimte met André Kuipers voorbij. Wij mochten het spel thuis uitproberen voor deze review en we zijn helemaal enthousiast. Een terechte nominatie!

Spelers reizen samen met André Kuipers door de ruimte en landen met hun raket op verschillende planeten en hemellichamen in ons zonnestelsel. Tijdens hun reis ontdekken ze ruimtevaartobjecten en astronomische verschijnselen. Door deze te verzamelen, verdienen de spelers flightpatches. Dit klinkt gemakkelijker dan het is, want bewegen in de ruimte is anders dan op aarde. Als je eenmaal onderweg bent, kun je halverwege je baan niet stoppen of omkeren. De speler die als eerste al zijn flightpatches verzamelt en terug is bij de raket, heeft gewonnen!

Vanaf 3 september tot en met 4 november kun je op Speelgoedvanhetjaar.nl stemmen op het speelgoed welke jij het allerleukste vindt!

Reis door de ruimte in het kort

De spelers reizen samen met André Kuipers door de ruimte en landen met hun raket op verschillende palneten en hemellichamen in ons zonnestelsel. Tijdens hun reis ontdekken ze ruimtevaartobjecten en astronomische verschijnselen. Door deze te verzamelen, verdienen de spelers flightpatches. Dit klinkt gemakkelijker dan het is, want bewegen in de ruimte is anders dan op aarde. Als je eenmaal onderweg bent, kun je halverwege je baan niet stoppen of omkeren. De speler die als eerste al zijn flightpatches verzamelt en terug is bij de raket heeft gewonnen.

De ontwikkelingspsycholoog die ook deelnam in de jury van de verkiezing speelgoed van het jaar had het volgende te zeggen over het spel Reis door de ruimte:

“Reis door de Ruimte is een strategisch bordspel dat ruimtelijk inzicht, planning en flexibiliteit vereist. Je astronaut beweegt langs rechte lijnen door de ruimte en moet onderweg “flightpatches” ophalen. Wie als eerste zijn flightpatches heeft verzameld en weer terug is bij het ruimteschip, heeft gewonnen. Omdat je in de ruimte alleen rechtdoor kunt vliegen, moet je tegen objecten aanvliegen om een hoek te kunnen maken. Een aantal van die objecten liggen vast, andere kun je zelf verplaatsen. De kunst is om van tevoren zo goed mogelijk te plannen hoe je al je flightpatches zo efficiënt mogelijk kunt ophalen. Probleem daarbij is dat je voorgangers de situatie op het bord veranderd kunnen hebben. Dat vraagt flexibiliteit om snel een nieuwe route te bedenken. Ook kun je je tegenspelers dwars zitten door objecten te verplaatsen. Het spel bevordert ruimtelijk inzicht en redeneren, planning en cognitieve flexibiliteit. Er zijn tien moeilijkheidsniveaus, waardoor het spel lang kan blijven boeien.”

Waar koop je Reis door de Ruimte en wat kost het

Reis door de ruimte is een spel voor spelers van 8 jaar en ouder. Je kunt het spelen met 2 tot 4 spelers en een potje duurt ongeveer 45 minuten. Je koop Reis door de ruimte vanaf €17,99 via o.a. bol.com.

Visited 105 times, 1 visit(s) today

Thuiswerk

Hoe vind je goed thuiswerk?