3.4

Downton Abbey de film review

Downton Abbey de film

Na maanden – wat zeg ik jarenlang wachten – is het dan eindelijk zover, Downton Abbey de Film is uit! En ik mocht naar de première in het Pathé Tuschinski. Voor het geval je het nog niet hebt gehoord, Downton Abbey, de bekroonde PBS Masterpiece-serie die me zes seizoenen lang met romantiek, tragedie en intriges verwende, is vanaf donderdag 12 september te zien op het grote scherm. Ben je klaar voor een recensie?

Downton Abbey de film

De cast van Downton Abbey de film

Michael Engler, wie verantwoordelijk was van een paar afleveringen van Unbreakable Kimmy Schmidt en Empire, staat aan het roer van de filmversie van de serie, terwijl Downton Abbey’s Julian Fellowes het verhaal schreef. Ze laten in “Downton Abbey de film” vele van de grote sterren uit de serie terugkeren. Dame Maggie Smith als de formidabele Dowager gravin van Grantham, Hugh Bonneville en Elizabeth McGovern als de graaf en gravin van Grantham en Michelle Dockery, als hun eigenzinnige dochter, Lady Mary. Penelope Wilton als nicht Isobel en Phyllis Logan als mevrouw Carson, de vriendelijke huishoudster.

Maar dat is nog niet alles…

[spoiler alert]

De film verraste me met een groot aantal nieuwe sterren, waaronder Oscar-genomineerde actrice Imelda Staunton (je weet wel, Harry Potter‘s Professor Umbridge), die Lady Maud Bagshaw speelt. Staunton is getrouwd met Jim Carter, die Mr. Carson speelt, de butler van Downton Abbey.

Het is wonderbaarlijk hoe Engler en Fellowes de prachtige serie hebben kunnen ombouwen naar een twee uur durende film.  Neem alleen al de openingsscène. De reis van de brief is dramatisch, efficiënt en spannend. De inhoud is verfrissend vrolijk: de koning en de koningin bezoeken Yorkshire en zijn van plan om te overnachten in Downton. Het organiseren van een koninklijk bezoek is stressvol, maar zeker ook spannend, en de lange lijst met todo’s op ieders checklist houdt zowel de Crawleys als bedienden zo druk dat ze nauwelijks tijd hebben om na te denken over de duurzaamheid van hun manier van leven (hoewel Lady Mary hier maling aan heeft en lekker eigenwijs doorgaat.)

De Royals komen naar Downton Abbey

De film draait dus om een koninklijk bezoek van koning George V en koningin Mary aan Downton, een verhaallijn geïnspireerd op een reis die ze ook echt maakten naar Wentworth Woodhouse in Yorkshire in 1912. Joanne Froggatt, die de dienstmeid van Lady Mary speelt, heeft een mooi plaatsje in de film verworven. Zij en de heer Bates hebben een baby gekregen, die nu 18 maanden oud is.  In de film is lekker veel schermtijd gegeven aan het Tom Branson en Lady Mary. Fans van Lady Edith zullen niet teleurgesteld worden. Ze heeft een eindelijk geweldige plek in het leven gevonden en dat laat ze zien ook. De film heeft twee romances, geen van beide is bijzonder goed ontwikkeld. Maar dat is oké. De spanning van de film ligt wat mij betreft in het weerzien van iedereen. Althans voor een paar uur.

De kleding van de familie Crawley was voor mij toch echt het hoogtepunt van de televisieserie van Downton Abbey. Ook in de film spelen de kostuums een sleutelrol, dat kan ook niet anders, de royals komen immers op bezoek. Lady Sybil’s met goud versierde turquoise pantalons en Lady Mary’s dramatische Chanel-geïnspireerde Color Blocking, oh, wat een traktatie.

Downton Abbey film versus de serie

De film heeft een nieuw verhaal dat je goed kunt volgen, ook al heb je de film nog niet gezien. De herintroductie met de inwoners van Downton Abbey is alsof je oude buren tegenkomt die jaren geleden zijn verhuisd – hun gezichten zien er bekend uit en je herinnert je hun vervelende gewoonten, maar hun namen en wie bij wie hoort ben je vergeten. Maar dat is geen probleem, om het verhaal te kunnen volgen is het niet nodig dat je je iets herinnert over het achtergrondverhaal van bijvoorbeeld Daisy Mason – misschien is het zelfs beter als je het oude verhaal helemaal los laat.

Ondanks het wat simplistische plot is de film verrukkelijk leuk. Er zijn weinig verrassingen voor de bekende personages en om ieder karakter toch wat schermtijd te geven krijgen sommigen toch een wat onnodig subplot.  In de serie duren verhaallijnen ellenlang en kunnen de pols uitgesmeerd worden over verschillende seizoenen. In de film wordt alles erdoorheen gejaagd en zijn de verhaallijnen wat oppervlakkiger. Maar ach, de film is zo luxueus en verleidelijk dat ik deze kleinigheidjes door de vingers wil zien.

Mocht dit de eerste en laatste film zijn en komt er echt geen 7e seizoen, dan heb ik daar nu vrede mee.  Downton Abbey de film bood me een soort van lang en gelukkig einde voor wat betreft het lot van de Crawleys, hun bedienden en het landgoed. Ik kan met een gerust hart afscheid nemen van mijn geliefde personages.

Het boek Downton Abbey

Opgewonden over de film Downton Abbey? Dan heb ik nog een nieuwtje: Op 17 september verschijnt er ook een boek over de film en het verhaal Downton Abbey. Met prachtige foto’s uit de productie en interviews met de cast en crew.

Downton Abbey: The Official Film Companion is een prachtig aandenken dat de wereld en de personages van mijn favoriete fictieve landhuis tot leven brengt. Met een voorwoord van de maker Julian Fellowes, spectaculaire foto’s uit de productie, interviews met de cast en crew en een kijkje in de historische en geografische achtergrond van de film, is deze officiële gids voor de Downton Abbey-film gemaakt om te worden gekoesterd en geliefd bij fans over de hele wereld.

Het boek geeft een unieke kijk achter de schermen bij het maken van de film, inclusief gedetailleerde beschrijvingen van hoe enkele van de meest dramatische scènes tot leven kwamen, en het getalenteerde team dat het allemaal mogelijk maakte. Het boek is rijkelijk geïllustreerd met prachtige foto’s van zowel achter als voor de camera, originele kostuumillustraties en historische foto’s, en een aantal prachtige off-guard momenten tijdens het filmen. Downton Abbey: The Official Film Companion is een perfecte aanvulling op de bioscoopervaring en zet het verhaal van Downton voort, en zal overal door fans van Downton worden gekoesterd.

Visited 40 times, 1 visit(s) today

Our Rating

Downton Abbey3.4