Computational thinking met Turing Tumble

Ik schreef een poosje geleden een uitgebreid artikel over het belang van de ontwikkeling van computational thinking bij kinderen. In dat artikel schreef ik dat een van de manieren om met je kind met computational thinking bezig te zijn is door losgekoppeld programmeren. In dit artikel vertel ik je over een spel dat hier perfect voor is. Turing Tumble.

Computational thinking en losgekoppeld programmeren

Ik ga even een stapje terug. Wat is computational thinking en wat is losgekoppeld programmeren. In het kort:

Computational thinking gaat in wezen over het breken van complexe problemen in kleine, begrijpelijke stappen.
Computational thinking is zowel nuttig in de ICT-wereld als in elke andere dagelijkse levenssituatie en daarom een zeer belangrijke vaardigheid om te leren.

Losgekoppeld programmeren is een manier om met je kind bezig te zijn met het ontwikkelen van zijn computational skills zonder daarbij een computer of beeldscherm te gebruiken.

Losgekoppeld programmeren met Turing Tumble

Een van de leukste spellen die ik tegen kwam waarmee ik mijn kinderen help hun computational thinking vaardigheden te ontwikkelen is Turing Tumble.

Turing Tumble is een revolutionair nieuw spel waarin spelers (vanaf een jaar of 5 tot volwassen) mechanische computers bouwen die door knikkers worden aangedreven om logische puzzels op te lossen. Het is leuk, verslavend en terwijl je bezig bent, ontdek je hoe computers werken. Het spel vervaagt de lijn tussen codering en knikkerbanen. Het voelt niet alsof je kind met een educatief spel bezig is, er is geen en helemaal geen elektronica.

Kinderen leren het beste wanneer ze hun zintuigen gebruiken om nieuwe concepten te verkennen. Turing Tumble leert codeerstrategie en abstracte concepten zoals binaire bewerkingen en logische stappen op een leuke, tastbare manier ontdekken.

In tegenstelling tot andere coderingsspellen leert Turing Tumble niet alleen codering, maar ook hoe computers werken. Spelers gebruiken een set van 6 verschillende soorten onderdelen om computers te bouwen die patronen kunnen maken, optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen, getallen vergelijken en nog veel, veel meer. 

Hoe werkt Turing Tumble

Turing Tumble werkt heel eenvoudig. Je plaatst het werkblad op de standaard, stopt de rode knikkertjes in het ene veld en de blauwe knikkertjes in het andere veld. Als je onderaan op de knop drukt dan vallen de knikkertjes een voor een naar beneden. Dat op zich is al leuk, maar ja, nu vallen de knikkers willekeurig naar beneden en zit er totaal geen logica in. Het is de bedoeling dat je opdrachten uitvoert en patronen gaat maken met de knikkertjes.

Je wordt hierbij geholpen door het volgen van de stappen in het boek. Je begin heel makkelijk. Je plaatst een haakjes, bruggetjes of wigje op het werkblad. Zodra je de knikkertjes weer laat vallen zul je zien dat ze nu een specifieke weg afleggen en op de juiste plek uitkomen waar ze de juiste hendel overhalen om het volgende knikkertje te laten vallen.

In onderstaande video’s zie je hoe dit bijzonder stuk speelgoed werkt.