Live blog Outdoor Academy Sweden

De komende dagen kun je hier een live verslag volgen van onze reis naar West Zweden waar Liam gaat deelnemen aan de Outdoor Academy Sweden.

Dalsland

Naast het drie na grootste meer van Europa, Vänern, en een uurtje vanaf Gothenburg vind je Dalsland. Een gebied in west Zwden, vol meren en wildernis. Het landschap karakteriseert zich door de onaangetaste en afgelegen gebieden, fantastische meren waar het water nog schoon genoeg is om te drinken, traditionele redwood huisjes en pittoreske kanaaltjes en sluizen. Tijdens de OAS (Outdoor Academy of Sweden) reis gaan Assaf en Liam allerlei spannende activiteiten ondernemen samen met nog 28 kinderen uit allerlei landen uit Europa en hun ouders. Ze gaan kanoën in de Steneby Rivier, vissen, mountanbiken, hiken langs het populaire Dalsland Kanaal, koken in de buitenlucht, kampvuren bouwen, op zoek naar de bever, slapen in tenten, survivallen, houtsnijden, boogschieten en nog veel meer. Regelmatig komt er een update met foto’s van de avonturen in Dalsland van Liam en Assaf.

Dag 1

11:30 uur: Aankomst Gothenburg’s Landvetter vliegveld. Een uurtje vliegen vanaf Schiphol, met meerdere KLM vluchten per dag zit je er zo!

12:30 uur: Met de bus naar Dals-Ed. Een prachtige rit door het Zweedse landschap met enorme meren. Geen straf om zo 2 uur in de bus te zitten.

14:30 uur Aankomst bij Bardesnäs Mansion in Dals-Långed. Baldersnäs in de groene peninsula in Laxsjön meer, dat onderdeel IMG_1571uitmaakt van het Dalsland Kanaal. De geschiedenis van dit 200 jaar oude landhuis brengt je terug naar de hoogtijdagen van de ijzerindustrie van Dalsland. Baldersnäs heeft het “Tase of West Sweden” certificaat gekregen. Dat betekent dat de gerechten die lokaal geproduceerd worden in restaurants van de allerhoogste kwaliteit zijn.

1IMG_15746:00 uur We krijgen de kans om tijdens deze reis allerlei spullen uit te testen. Zo mogen we slaapzakken, kleding, bestek, sokken, regenpakken, laarzen, sandalen, matrasjes, rugzakken van een groep *Scandinavische bedrijven gebruiken (zie onderaan dit artikel).

17:00 uur
gezellig buiten eten met onze nieuwe survival uitzet. We hebben inmiddels kennis gemaakt met alle andere mensen uit de groep. In totaal zijn we met 28 kinderen en 28 volwassenen. Het is een heel leuke groep, met mensen uit o.a. Engeland, België, Nederland en Duitsland.

20:00 uur Een mooi einde van de eerste dag Dals-Ed. Op tijd naar bed want morgen staat er een heel programma op ons te wachten.

13322004_1165625420156285_7500950593536050963_n

Dag 2

IMG_162808:00 uur vroeg op pad vandaag. We hebben een druk programma. Gisteren avond hebben we onze rugzak al ingepakt want we gaan de hele dag op stap en vanavond slapen we in tentjes. Dus, geen ipads of telefoons mee vandaag. Ik hoop dat ik nog wat foto’s kan uploaden, anders komen die op een later moment.

09:00 uur We beginnen met vissen met een werphengel. Hebben we beiden nog nooit gedaan, dus we zullen wel wat hulp nodig hebben.
Het is lekker weer en er zullen een soort van bootjes liggen van waar we ook kunnen vissen. Helaas is Liam te ligt voor deze bootjes, het zijn eigenlijk meer banden met een regenbroek eronder waar je dan mee in het water dobbert. Wij gingen dus vanaf de waterkant vissen. En wat denk je! Liam heeft als enige van de hele groep een vis gevangen!

De activiteiten vandaag worden georganiseerd door Dalslands Aktiviteter. Dat is een activiteiten centrum van Dalsland. Zij organiseren allerlei actieve uitjes voor groepen, maar ook voor individuelen. Als je op vakantie bent in West Zweden kun je bij hen aankloppen om alle activiteiten te ondernemen die ik hier allemaal beschrijf.

11:00 uur Tijd voor wat actie! We gaan mountainbiken. De groep wordt opgedeeld in kleinere groepjes. Op basis van leeftijd gaan we kijken of we een meer gevorderde mountainbike route gaan volgen of een wat makkelijker parcours. Voor de kleinere kinderen hebben ze wagentjes zodat ze ook mee kunnen doen met deze activiteit. Ze hebben echt aan alles gedacht.

14:00 uur Na een warme lunch met een pitabroodje met rendier shoarma (wat Liam echt niet weg kon krijgen) is het tijd om te gaan mountainbiken. Stenebyälv is een smalle meanderende rivier die langzaam door de bossen en  weiden stroomt. Met een beeje geluk spotten we nog een rendier hier en daar. Dit is ook een gebied met veel bevers. De bewijzen daarvan zullen we ook tegen komen.

18:00 uur Avondeten natuurlijk op een open vuur en klaargemaakt met lokale ingediënten uit West Zweden. Na het eten gaan we met traditionele Zweedse “Church Boats” op zoek naar de bevers, een indrukwekkend dier dat wel 20 kilo kan wegen en 1,5 meter lang kan worden.

20:00 uur We zijn met een groep van ongeveer 60 man, 28 kinderen met hun ouders. Uit 9 verschillende landen. Een leuke groep mensen! De kinderen hebben elkaar helemaal gevonden en spelen met elkaar alsof ze elkaar al jaren kennen. Voor het slapen gaan nog even tijd om te relaxen in de buitenlucht. Een plons van de rotsen in het prachtige meer en daarna opwarmen in de hot tubs.

22:00 uur tijd om onder de wol te kruipen in onze Hillenberg tentjes. Nou ja, wol… in de slaapzakken en op matjes.

Dag 3

08:00 uur Tentjes opruimen en klaarmaken voor de terugrit naar het Dalslands Aktiviteter centrum alwaar ons een buitenlucht ontbijt klaar staat.

09:00 uur  Vandaag gaan we een avontuurlijke wandeltocht langs de Steneby Trail lopen. We bezoeken het Elanden Park voor een selfie met een van deze indrukwekkende dieren. De elanden zijn tam en je kunt ze voederen en aaien. Een volwassen eland kan wel 450kg wegen en hebben een schouderhoogte van 2.30 meter. De zweden noemen de elanden de “Koning van het bos”

11:00 uur Tijd voor iets heel stoers. Van Morakniv krijgen we een super gaaf mes waar we mee leren houtbewerken. Vlijmscherp, maar met de juiste instructie is het best te doen. Het eerste echte zakmes voor Liam waar je ook nog eens een vuurtje mee kunt stoken. Wat is hij trots!

12:00 uur Lunch eten we op een van de Storholmen kanaalboten. We gaan via het Dalsland kanaal varen naar het Håverud aquaduct. Natuurlijk varen we ook over het aquaduct zelf heen. Bij dit aquaduct ontmoeten, het kanaal, de treinrails en de weg elkaar. Daarna varen we door het kanalen systeem met de vele pittoreske sluizen.

17:00 uur nog een keer met de hele groep avondeten en even chillen in de jacuzzi en naar bed. Morgen vliegen we weer terug naar Nederland met een voldaan gevoel verlaten wij Dalsland en kijken we terug op een zeer geslaagd weekend Zweden.

Visited 23 times, 1 visit(s) today

Airfryer donuts

Donuts uit de airfryer

In dit artikel deel ik met jullie het recept voor donuts uit de Airfryer. Een beetje een uitdaging, ik had eerst twee ladingen misbaksels, maar ...