Thuis trainen met Ring Fit Adventure [review]

Een paar weken geleden kreeg ik een persbericht van Nintento met daarbij een beetje een vreemde YouTube-video. Het bleek de introductievideo van een nieuw Switch product: Ring Fit Adventure voor Nintendo Switch. Het zou een “nieuwe ervaring voor de Nintendo Switch” moeten zijn. Ik wist niet wat ik ervan moest denken en vroeg me af wat dit vreemde, ringvormige apparaat met beenriem nou precies was. Zou dit de spirituele opvolger van de Wii Fit zijn? In dit artikel lees je mijn review over Ring Fit Adventure.

Stevige workout met Ring Fit Adventure

Het bleek veel meer te zijn dan dat. Ring Fit Adventure voor de Nintendo Switch is een avonturenspel met door Joy-Con aangedreven workoutaccessoires en is een van de meer gedurfde innovaties van Nintendo. Ik heb er inmiddels een week mee gespeeld en ik moet zeggen dat het mijn verwachtingen heeft overtroffen. Ring Fit Adventure heeft me laten rennen en springen door een reeks schilderachtige hindernisbanen, terwijl ik tegelijkertijd op en aan de Nintendo’s versie van een “pilatesring” druk en trek. Het gaf me een stevig workout verpakt in een leuk verhaal om me af te leiden van het feit dat ik aan het trainen bent.

Trainer met afleiding

Tijdens het spelen ga ik met mijn mythische wapen genaamd ‘Ring’ op reis om mijn kracht op te bouwen. Mijn doel is een gigantisch draak genaamd Dragaux te stoppen die de wereld dreigt te ruïneren en de zogenaamde “donkere invloed” te stoppen. Het is niet het meest originele verhaal, maar het klaart de klus:

Ik ben afgeleid.

Ring is een soort van personal trainer, die lijkt op een personage uit de Griekse mythos. Net als Phil in Disney’s Hercules, begeleidt deze personal trainer me tijdens de fitnessreis en leert hij me hoe ik de ring kan gebruiken. Ik jog of ren op mijn plaats om te bewegen. Hef mijn knieën hoog op om door water sneller te bewegen. Ik trek aan de ring om munten en andere verborgen voorwerpen op te zuigen. Ik druk op de ring voor sterke luchtstoten die obstakels kunnen breken of me in de lucht schieten. Het is even wennen, maar toen ik eenmaal de kunst van de ring onder de knie had, doorliep ik de verschillende niveaus met stijl.

Avonturen spel van Ring Fit Adventure

Het spel is gemakkelijk in mijn leven in te passen. Omdat elk niveau slechts een paar minuten duurt, kan ik op een drukke dag een snelle workout doen, maar ik kan er ook een paar samenvoegen op die momenten dat ik iets intensiever wil trainen. Het spel waarschuwt me zelfs als het denkt dat het tijd is om een pauze te nemen. Ring Fit Adventure ondersteunt meerdere accounts, dus ook de man en kinderen kunnen het gebruiken en het zal hun voortgang volgen en het niveau aanpassen aan hun behoeften. Mijn man heeft niet zo veel met het hele RPG (role-playing game) en speelt dus het liefste alleen de mini-games.

Ring Fit Adventure is een serieus rollenspel. Het verhaal is misschien een beetje een cliché, maar het stimuleerde me wel mijn Switch aan te zetten na een lange dag voor de computer en weer verder te gaan waar ik was gebleven. Meer squats? Geen probleem. Meer ringdrukken? Oké, dat is afzien, maar dat monster moet gewoon uit de weg.

Schop onder de kont

Hoewel ik het allermakkelijkste niveau koos om te spelen vond ik het écht moeilijk vol te houden. Dat zegt meer over mijn fysieke gesteldheid dan over het spel zelf hoor. Het is een pittige workout waar je – geloof me – behoorlijk wat spierpijn van krijgt. Het “adventure” maakt het allemaal best leuk om te doen. Natuurlijk lig ik liever op de bank naar mijn kinderen te kijken als ze ermee bezig zijn, maar ja, na alle feestdagen kan ik wel wat lichaamsbeweging gebruiken.

Ring Fit Adventure zal je misschien niet trainen voor de marathon van Rotterdam maar als de loopband bij je locale shushi restaurant de enige loopband is die je de afgelopen weken hebt gezien, dan is Ring Fit Adventure de perfecte schop onder de kont om iets aan lichaamsbeweging te doen.

Gebruik de IR-sensor om je hartslag te meten.

Review Ring Fit Adventure

Ik ben niet de enige die heel enthousiast is over de Ring Fit Adventure. Als je online gaat zoeken naar een review over Ring Fit Adventure dan lees je eigenlijk alleen maar positieve reviews. De workout is leuk en goed te doen. Het aventuur is misschien wat cliche, maar motiveert wel om door te gaan en de ring zelf is van goede kwaliteit. Het enige puntje dat vaak genoemd wordt in reviews is de prijs, veel mensen vinden het apparaat te duur. Ik vind het zelf wel meevallen. Voor €80,- krijg je het spel, de ring en de band. Twee maanden sportschool is net zo duur en daarvoor moet je de deur uit. Met Ring Fit Adventure kun je lekker warm binnen blijven.

Ik heb een paar reviews voor je verzamelt:

“Ik was heel erg benieuwd naar dit spel, want meestal speel ik Just Dance als workout thuis. Dit leek me een goede aanvulling én DAT IS HET. ZWETEN ZAL JE! Je moet alleen al tijdens het selecteren van de menu’s honderd keer die ring indrukken waardoor je al een workout hebt gehad voor je bent begonnen. Ik ben gewend om games te doen zoals Mario Oddysey en Zelda.

De controls zijn natuurlijk een stuk simpeler, al vond ik het wel uitdagender, omdat ik dus ondertussen moe werd gemaakt door het rennen en de workouts om monsters te verslaan. De battles met monsters zorgen voor die echte workouts zonder dat je het al te veel door hebt. Je begint steeds rustig met de oefening en dan moet je ook nog een paar keer snel achter elkaar, dat maakt het intenser. Overall: positief, al word ik natuurlijk morgen wakker met spaghetti-armen.

Ps: ik heb ook gezien dat je een stille modus hebt waardoor je dus minder lawaai maakt (voor eventuele onderburen) Pps: je kan ook selecteren dat je bepaalde blessures hebt, dan past de game de oefeningen aan”

Isabellebasi

Vandaag op de release dag geleverd. Net geprobeerd en echt geweldig. Je gebruikt echt de spieren en je gaat er echt van zweten. Intensiteit is in te stellen.

Ik vind het een aanrader”

Nicolemiris

Ik hou niet van sporten, het saaie gedoe in de gym. Maar dit is echt een leuke manier om goed aan je beweging te komen! Zweet brak me uit en mn spieren trillen. Een leuke manier om aan je beweging te komen!”

Diaant

Ring Fit Adventure kopen

Je koopt Ring Fit Adventure makkelijk en snel online. Het pakket kost €79,99 en wordt overal voor ongeveer dezelfde prijs verkocht. In het pakket krijg je het spel op een sd-kaartje, de ring en een beenband waar je de joycons in schuift. Als je het spel besteld bij bol.com heb je hem de volgende dag in huis.

Ring Fit Advernture is niet geschikt voor de Nintendo Switch Lite.

Visited 184 times, 1 visit(s) today