Review: online theatershow ‘Donderbuikjes’ van Kwatta Theater

Nu de theaters voorlopig nog niet open zijn voor bezoek, missen we prachtige toneelstukken, musicals en andere leuke voorstellingen. En als theaterliefhebber gaat mij dat enorm aan het hart. Gelukkig zijn er diverse initiatieven om de kunst bij je thuis te krijgen. In deze blog vertel ik je over een de gekke kindertheatershow Donderbuikjes van Kwatta Theater, die 1 april live gaat via Podiumkids Thuis

Hoe het hoort

In de kindertheatervoorstelling Donderbuikjes (4+) nemen Meneer en Mevrouw je mee in de wereld van ‘hoe het hoort’. Hoe je hoort te spelen, te eten, te drinken en natuurlijk wat allemaal niet hoort. De show is gericht op kinderen en hun belevingswereld. Daarbij is goed rekening gehouden met het taalgebruik, maar ook de manier waarop kinderen leren: namelijk door herhaling. Hoe het hoort leren we dan ook door een constante herhaling van de situatie waarin Meneer en Mevrouw laten zien wat er mis ging en hoe het wél moet. Maar wat als nou blijkt dat het ook wel eens heel fijn kan zijn als je niet doet hoe het hoort?

Donderbuikjes

In Donderbuikjes komt naar voren dat jouw buik wel eens kan gaan rommelen als dingen niet gaat zoals jij het prettig vindt. Dat je buik wel eens een heel eigen leventje kan gaan leiden en dan lang niet altijd leuk is. Maar dat het soms ook belangrijk is om goed naar je buik te luisteren. En misschien moet je dan wel eens dingen doen niet niet zo horen, maar daar krijg je wel een veel fijner gevoel voor terug.

Leuk voor het hele gezin

De leuke en humoristische manier waarop de situaties worden benaderd en worden ondersteund door poppenspel en muziek valt absoluut in de smaak bij de jongere kinderen maar ik heb stiekem ook wel een paar keer zitten grinniken om dat manier waarop Meneer en Mevrouw met elkaar omgaan. Door de manier van filmen is deze show, ondanks dat je ‘m moet streamen, heel interactief. Er worden veel close-ups gemaakt van gezichtsuitdrukkingen en daarbij ook steeds een ‘onderonsje’ met de camera, alsof Meneer of Mevrouw even een momentje van herkenning met jou zoekt.

Daarnaast vind ik het een enorme kunst als je zulke belangrijke levenslessen kunt ‘vertalen’ voor kinderen. In deze voorstelling komt zo mooi naar voren dat er regels zijn en het belangrijk is om je daar aan te houden, zodat je jezelf of een ander geen pijn doet, maar dat het ook heel belangrijk is om je eigen grenzen aan te geven.

Wat mij betreft is Donderbuikje een aanrader voor iedereen met kinderen vanaf 4 jaar.

Maak er een momentje van!

Kindertheater is leuk voor het hele gezin en zeker ook voor de ouders. Ik kan er bijvoorbeeld enorm van genieten als ik mijn kinderen helemaal op zie gaan in zo’n voorstelling. De show duurt ongeveer een half uur, precies genoeg voor de spanningsboog van kinderen in de kleuterleeftijd. Maak er de komende vakantie eens een fijn momentje van, zoals je wellicht ook zou doen wanneer je normaal gesproken een uitstapje buiten de deur maakt. Bouw de woonkamer om tot theater, doe de gordijnen dicht, drink een welkomstdrankje in de ‘foyer’ en trek je mooiste kleren aan. Wie had ooit gedacht dat thuis naar het theater gaan zo leuk kon zijn!

Over Podiumkids thuis

De Kindertheatershow Donderbuikje is vanaf 1 april te streamen via Podiumkids Thuis. Dit online platform biedt de mogelijkheid om voor een klein prijsje van de leukste kindertheatershows te genieten. Gewoon op je tv, laptop, telefoon of tablet. Voor de prijs van een ijsje of een kopje koffie buiten de deur huur jij voor 48 uur een voorstelling en kun je ‘m zo vaak kijken als je wilt. Na deze 48 uur verdwijnt hij weer uit je account.

Naast Donderbuikje vind je ook nog vele andere leuke kindervoorstellingen voor de leeftijd van 2-12 jaar op Podiumkids Thuis. Wat mij betreft een ideale manier om weer eens wat anders te kijken dan de zoveelste film of Netflixserie. En daarnaast, door dit initiatief steun je ook nog eens de cultuursector, die het in deze tijd toch al enorm zwaar heeft.

Visited 10 times, 1 visit(s) today