Review: Marbotic Smart Letters, Shapes en Numbers

marbotic smart letters

Als juf ben ik dol op educatief speelgoed. Als speelgoed weinig ‘doel’ heeft, zal ik het zelf dus niet zo snel kopen. Maar lang niet elk educatief speelgoed is ook echt goed. Of leuk. Of uitnodigend. De Marbotic Smart Letters, Shapes en Numbers zijn dat zeker wel. In deze review vertel ik je meer over deze houten letters, vormen en cijfers die je in combinatie met je tablet tot een waar leermiddel maakt.

Over Marbotic Smart Letters, Shapes en Numbers

Kinderen leren het best als ze het niet doorhebben. Op deze manier ontdekken ze spelenderwijs nieuwe dingen en door de herhaling blijven deze dingen veel beter hangen. Daarnaast is interactief leren een van de beste vormen van onderwijs.

Marbotic ontwikkelde houten speelstukken die met bepaalde rubberen nopjes op de achterkant corresponderen met het touchscreen van de tablet. Door de nopjes op het scherm te drukken maak je de vorm, letter of het cijfer. Samen met bijbehorende educatieve apps maakt dit materiaal zich uitermate geschikt voor thuisonderwijs maar ook als leerzame activiteit voor buiten school.

Wij mochten de Smart Letters, Smart Shapes en Smart Numbers van Marbotic uitproberen en dat zorgde hier in huis al gelijk voor een enorme strijd tussen de twee zusjes. Want jong en oud wilde er gelijk mee aan de slag!

Marbotic Smart Shapes

In eerste instantie dacht ik dat de kits van Marbotic leuk zouden zijn voor mijn 5,5 jarige kleuter. Niets bleek minder waar. Nadat ik met haar de Smart Shapes en de bijbehorende app had uitgeprobeerd, kwam haar jongere zusje van 2,5 op schoot gekropen en ging zonder problemen aan de slag. De Smart Shapes zijn geschikt voor kinderen tussen de 3-5 jaar maar zoals gezegd ging de kleine peuterzus er, na wat opstarthulp, ook heel leuk mee aan de slag. Ze vond het zelfs zo leuk dat ook de iPad van papa erbij moest worden gehaald zodat de meiden tegelijkertijd hun spellen konden spelen.marbotic smart letters

In de Smart Shapes app zitten 4 spelen die je met 1 of 2 spelers kunt spelen. Tegen of juist mét elkaar. Ideaal dus om te leren samenwerken. Daarnaast, kleinere kinderen willen ook graag op schermpjes spelen. Met deze activiteiten leren ze kleuren en vormen, zijn ze actief bezig en worden het geen schermzombies!

Marbotic Smart Letters

Met een kleuter die alle letters al kent en graag wil leren lezen zijn de Smart Letters echt een hit. Wij kregen de ‘Smart Letters Lower Case‘, wat inhoudt dat de letters in kleine letters te zien zijn. Met deze kleine letters kun je in 3 verschillende, Nederlandstalige, apps spelenderwijs aan de slag met letters. Er is overigens ook een Upper Case (oftewel blokletters) kit verkrijgbaar.

In de apps leren kinderen te luisteren naar klanken en daarbij de juiste letter te zoeken, de beginletter van een woord te benoemen en de overeenkomsten tussen kleine, grote en schrijfletters te herkennen. Uitermate geschikt dus voor kinderen in de kleuterklassen maar zeker ook voor groep 3 als extra oefening bij het herkennen van e letters en het leren lezen.

Er zijn overigens nóg twee apps die je kunt gebruiken met de Lower case kit. Deze zijn helaas alleen in het Engels te gebruiken, maar dan zou voor sommige kinderen geen enkel probleem moeten zijn. Je zou deze apps bijvoorbeeld ook goed kunnen gebruiken voor iets oudere kinderen die spelenderwijs Engels willen leren.

Marbotic Smart Numbers

Om juist lekker aan de slag te gaan met cijfers zijn er 3 Nederlandstalige apps. De Smart Numbers zijn geschikt voor kinderen tussen de 3-5 jaar, maar met de app Meer en Minder kunnen kinderen in groep 3 en 4 ook gerust lekker oefenen met het automatiseren van sommen onder de 20. Dit is dan ook gelijk de favoriete app van mijn dochter. Het liefst speelt ze urenlang ‘sommetje’ met mij in de auto. Fijn dat ze op deze manier ook gewoon lekker zelf aan de slag kan!

Puntje van kritiek van de juf

Naast dat ik ontzettend enthousiast ben over dit speelgoed, heb ik natuurlijk ook wel een paar puntjes van kritiek. Om deze speelstukken te gebruiken, heb je een app nodig op je iPad. Ik ging natuurlijk direct de AppStore in en vond ik wel 10 apps van Marbotic. Helaas zijn ze niet allemaal in het Nederlands. Nu maakt dat met het spelen van spelletjes niet zo heel veel uit maar wanneer je bezig bent met taal of cijfers is dat voor kinderen toch wel fijner. Ik hoop dus zeker dat er voor de apps die nog niet zijn vertaald er ook een vertaling komt zodat we nog langer plezier hebben van de stukken.

Wat mij ook direct opviel bij de ‘Lowercase Kit’ is dat bij de spelletjes niet consequent de letterklank wordt gebruikt. Bijvoorbeeld wel ‘buh’ en ‘puh’, maar ‘AAA’ in plaats van ‘ahh’ en ‘HA’ in plaats van ‘huh’. Natuurlijk snapt een kind uiteindelijk wel wat de bedoeling is, maar vanuit educatief oogpunt gezien had het beter geweest als dit consequenter was aangepakt.

Wat mij betreft helemaal top!

Laat de kritiek je niet ontmoedigen hoor, want mijn kinderen vinden dit speelgoed dus echt fantastisch. Mijn dochter van 5,5 is eindeloos bezig met de letters en cijfers en ook mijn jongste van 2,5 vermaakt zich moeiteloos met de Shapes. Bizar hoe snel kinderen dit ook oppakken! Daarnaast, in de diverse apps zitten ook veel mogelijkheden om samen te spelen. Dus leuk als spel voor thuis, maar als je net als ik juf bent, superleuk om ook in de klas in te zetten! Als je er over denkt om meerdere sets aan te schaffen, bekijk dan eens of je niet voordeliger uit bent met de Deluxe Learning Kit of de Smart Kit.

Tip!

De Smart Letters, Smart Shapes en Smart Numbers zijn oorspronkelijk alleen voor gebruik met een iPad gemaakt. Echter kun je de Letters en Numbers ook met een aantal Samsung-tablets gebruiken. Check dat natuurlijk eerst even, om teleurstelling te voorkomen!

En nog een tip!

Op dit moment zijn diverse kits op de site van Marbotic in de sale! Doe er je voordeel mee!

Visited 93 times, 1 visit(s) today