Het onderwijs krijgt steeds meer oog voor de 21st century skills. Dit zijn de vaardigheden die kinderen van nu moeten opdoen om zich later te kunnen redden in de beroepen van de toekomst. Een van die skills is Computational thinking (*zie box). In dit artikel schrijf ik een review over een mooi product waarmee je je kind een voorsprong kunt geven met Computational Thinking: Mind Robot Designer van Clementoni.
[toc heading_levels=”2″]
1. Ontleding; het probleem moet in kleine stukjes opgedeeld worden en de kleine problemen stuk voor stuk opgelost;
2. Patronen herkennen;
3. Filteren van informatie; het vereenvoudigen van informatie; een schema of tekening van de informatie maken kan daarbij helpen;
4. Mogelijke oplossingen bedenken en uitproberen door algoritmisch te denken;
5. De oplossingen algemeen maken door toepassing bij overeenkomstige problemen.
Computational thinking is iets anders dan denken als een computer of leren programmeren. Het is het logisch benaderen van problemen en die oplossen met computertechnologie.
Wat is Mind Robot Designer van Clementoni
Mind is een educatieve robot waarmee je kind spelenderwijs zijn of haar computational thinking ontwikkelt. Je kind kan met de Mind Robot op onderzoek uit door te tekenen en spelletjes te spelen. Deze intelligente robot leert de basisprincipelen van coderen begeleidt het op een gemakkelijke en leuke manier naar de ontdekking van reken- en meetkunde. Met de innovatieve, geïntegreerde spraakherkenning voert de robot de opdrachten uit die het kind hem geeft.
Dankzij de exclusieve gratis App of Mind Designer kun je in het codeergebied ervaren hoe je blokken programmeert, eenvoudige en meer complexe vormen maakt nadat je ze in gedachten hebt geschetst. Bovendien kun je de robot op een vel papier laten tekenen. Met het rekenbord kan de robot geprogrammeerd worden om taakjes uit te voeren en met het robotachtige labyrint kunnen kinderen leuke missies oplossen en hun logisch denken ontwikkelen.
Waar koop je Mind Robot Designer
Wat vindt de Jury van Speelgoed van het jaar van Mind Robot: Een robot die leuk is voor jong en oud. Educatief en uitdagend. Hiermee leren jonge kinderen al spelend programmeren! De robot tekent goede strakke lijnen. Het is gewoon tof wat hij kan. Prima prijs/kwaliteit verhouding.
Voor welke leeftijd is Mind Robot Designer geschikt
Mijn zoontje van vier heeft al best wat ervaring met computational thinking. Hij speelt al ruim een jaar met Osmo Coding waar hij echt laat zien dat hij het principe van oorzaak en gevolg begrijpt en hoe hij bepaalde opdrachtjes in stapjes moet plannen. Bij het uitpakken van de Mind Robot kon hij dus ook vrijwel direct aan de slag. Zo zie je dat een jong kind dit soort dingen heel snel door hebben. Ik ben van mening, hoe jonger je begint hoe sneller ze het oppakken.
Mijn andere zoon van 11 wilde er ook mee spelen. Voor hem was het natuurlijk een stuk minder uitdagend en toch wat te simpel en kinderlijk. Hoewel hij er best even mee gespeeld heeft en het interessant vond hoe de robot tekeningen voor hem ging maken denk ik dat hij er te oud voor is.
Ik raad de Mind Robot Designer aan voor kinderen van 4 tot 8 á 9 jaar oud.
Hoe werkt Mind Robot Designer
In de doos zit de Mind robot, een grote papieren mat welke je aan twee zijden kunt gebruiken en 3 stiften. Nadat je batterijen in de robot stopt kun je direct aan de slag. Je zet de robot neer en drukt op de knoppen op zijn rug. Een keer drukken op bijvoorbeeld de vooruit knop en op de OK knop en Mind gaat één stapje vooruit. Twee keer drukken en dan op OK en Mind gaat twee stapjes vooruit. Een keer drukken op de links knop, één keer drukken op de vooruit knop en dan op OK en Mind draait zich om en gaat één stapje vooruit enzovoort. Je kunt dus met Mind spelen zonder mat en zonder stiften. Je kind zal het erg leuk vinden om allereerst uit te proberen wat de robot kan door gewoon op de knopjes te drukken.
Zodra je kindje het principe een beetje door heeft dan kun je hem laten spelen op de mat en hem zelf de robot een weg laten afleggen of je kunt direct met opdrachten aan de slag. Het werkt heel intuïtief.
Voordat ik mijn zoontje er mee liet spelen heb ik zelf geprobeerd om te werken met de spraakbesturing. Dit werkt perfect als je de juiste commando’s geeft. Mijn zoontje had hier wat moeite mee omdat hij niet helemaal begreep dat je écht precies de juiste woorden moet zeggen. Hij vond het juist weer erg leuk om de robot te besturen met de bijbehorende app op mijn telefoon. Met deze app kun je dezelfde opdrachten uitvoeren als met de knoppen op de rug maar je kunt de app ook gebruiken als afstandsbediening. Het hele principe van het computational thinking gaat dan wel een beetje verloren, want je hebt dan als het ware gewoon een afstandsbestuurbare robot.
Je kunt de Mind Robot ook laten tekenen. Je stopt een stift in zijn rug (je krijgt er 3 stiften bij, maar je kunt ook een willekeurige andere stift erin stoppen). Vervolgens kun je hem voorgeprogrammeerde tekeningentjes laten maken of je kunt Mind zo programmeren dat hij een zelf ontworpen tekening gaat maken voor je. Let wel op dat je kind de robot zó programmeert dat hij binnen het tekenvel blijft. Mind loopt namelijk gewoon rustig rechtdoor met de stift op zijn rug waarmee hij een prachtig patroon op je mooie houten vloer tekent.
Mind Robot Designer is genomineerd voor Speelgoed Van Het Jaar 2018 in de categorie 6 en 7 jaar
Wat vindt ontwikkelingspsycholoog Ger Ramakers van Mind
Mind is een robot, vorm gegeven als een soort ruimtevaartuig op wieltjes. Hij kan op verschillende manieren bestuurd worden vanaf een tablet of mobieltje, met je stemgeluid of door een aantal programmaknoppen op het apparaat zelf.
MIND kan ook verbaal antwoorden. Aan de hand van de instructies kunnen stappen in de robot geprogrammeerd worden om een bepaalde route te rijden. Met een stift die met de punt onder de robot uitsteekt kunnen vervolgens allerlei figuren (rechte lijnen) getekend worden.
Op de tablet kan met een cursor of met programmaknoppen een figuur getekend worden, die vervolgens door MIND op papier wordt gezet. MIND kan daarnaast ook geprogrammeerd worden om op een spelbord bepaalde routes af te leggen om een aantal opdrachten uit te voeren.
De programmeur moet daarbij rekening houden met het perspectief van MIND (denken vanuit de positie van MIND op het bord). MIND biedt verschillende niveaus van complexiteit, van voorgeprogrammeerde figuren tot het volledig zelf programmeren van plaatjes.
Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden voor de invoer van de programma’s. Een leuke manier voor kinderen om kennis te maken met robots, techniek en eenvoudig (blok)programmeren. Bevordert daarnaast het ruimtelijk inzicht en plannen.