iKnow Junior Review

iKnow Junior

Het spel iKnow Junior is het kleine broertje van het strategische triviaspel iKnow. Met wel 20 verschillende soorten opdrachten leren kinderen dat het verkrijgen van basisvaardigheden en algemene kennis ook enorm leuk kan zijn. In het spel wordt gebruik gemaakt van eigen kennis maar er moet ook samengewerkt worden. Een volwassene speelt mee als spelleider om de vragen voor te lezen en aan te sturen.

Wat zit er in de doos?

De stevige vierkante doos bevat het dik kartonnen spelbord, vijf grote pionnen, een schrijfblokje met potlood en 400 opdrachtenkaartjes voor urenlang speelplezier.

iKnow Junior

klik voor meer informatie

Voor wie is iKnow Junior?

iKnow Junior is gemaakt voor kinderen van 5 tot 9 jaar oud, vergelijkbaar met groep 1 tot en met groep 5 van de basisschool. Om het spel te kunnen spelen is een volwassene nodig die dient als spelleider. De spelleider is er om kinderen hulp te kunnen geven bij het beantwoorden van de vragen en aanwijzingen te geven bij de opdrachten. De spelleider bepaalt bij een aantal opdrachten ook of het antwoord goed is, dus maak je borst maar nat!

iKNOW Junior

Beantwoord vragen en voer opdrachten uit. Zoals eenvoudige tekeningetjes maken, lezen en nog veel meer.

Met dit veelzijdige en spannende spel voor 4-9 jarigen kunnen de spelers om tips vragen en de hulp van een medespeler inroepen! Een leerzaam spel met 300 opdrachten en 100 beeldvragen met tips.

Leuk voor Sinterklaas!

Hoe speel je iKnow Junior?

Leg het speelbord klaar en leg twee stapeltjes opdrachtenkaartjes klaar: de fotokaarten en de speelkaarten gescheiden van elkaar. Het spel start op het groene startvlak en de jongste speler mag beginnen. Het uitvoeren van opdrachten kan alleen óf met behulp van een samenwerking met een andere speler. Lukt het de speler om de opdracht goed uit te voeren in zijn eentje, dan mogen er drie stapjes worden gezet op het speelbord. Werk je samen, mogen allebei de spelers twee stappen vooruit. De laatste optie is wanneer er al twee spelers samenwerken én er is een aanwijzing gekregen van de spelleider. In dit geval mogen beide spelers één stapje vooruit. Degene die het eerst op het eindvlak is, heeft gewonnen.

iKnow Junior

Wat vinden wij van iKnow Junior

Een schot in de roos

Over sommige spellen ben je gewoon in één keer helemaal enthousiast. Zo ook over iKnow Junior. Van huis uit ben ik een enorme spelletjesfan en nog steeds speel ik graag bordspellen of spellen waarbij samenwerking vereist is. Daarnaast ben ik dól op quizzen waarbij de algemene kennis wordt getest. In het spelverloop van iKnow Junior zit naast het vergaren van die algemene kennis ook nog enige strategie verweven. Help je jezelf door hulp te vragen, maar help je daarbij ook anderen een plaatsje vooruit? Óf neem je de gok om zelf je vraag te beantwoorden, verder uit te lopen of juist achterop te raken?

Eigen verantwoordelijkheid maar hulp waar nodig

iKnow Junior laat kinderen zelf beslissen hoe ze het probleem moeten tackelen. Als volwassene ‘speel’ je mee als spelleider. Helemaal geen verkeerde beslissing omdat het er in het heetst van de strijd nog wel eens heftig aan toe kan gaan. Als spelleider bewaak je de orde én help je wanneer nodig, en dat zijn nou juist de zaken die kinderen van 5 tot 9 jaar oud lastig vinden. De meesten kunnen best wel een spelletje spelen, maar het is toch lastig om je aan alle spelregels te houden en te accepteren dat je misschien een keertje niet wint. Het is fijn dat er op dat moment een volwassene in kan grijpen en kan bemiddelen.

iKnow Junior

klik voor meer informatie

Conclusie van Moeders.nu

iKnow Junior is een ontzettend leuk en leerzaam spel om aan de keukentafel  te spelen met het hele gezin. Hoewel het spel gericht is op jongere kinderen, kunnen oudere kinderen zich ook prima vermaken. Wat wij er zelf heel prettig aan vonden, is dat je niet eerst een heel boekwerk aan spelregels hoeft te lezen alvorens je kunt spelen. Dat maakt dit spel juist ook zo leuk om bijvoorbeeld mee te nemen naar de spelletjesmiddag op school, of te spelen tijdens een playdate.

Speel je met het hele gezin? Dan is het spel makkelijk zelf aan te passen aan de niveauverschillen. Wij lieten bij de oudere kinderen de optie ‘hulp vragen aan de spelleider’ weg. Dat maakte het spel al een stuk lastiger voor hen om te spelen. Een andere optie is om bij de oudere spelers de stappen aan te passen die ze mogen lopen na een goed antwoord, zodat zij niet zo hard vooruit gaan. Mogelijkheden genoeg!

Ben je dus op zoek naar een leuk en leerzaam spel, dat met het hele gezin kan worden gespeeld zonder al te ingewikkelde spelregels, dan is iKnow Junior een absolute aanrader!

Visited 39 times, 1 visit(s) today

Kinderfeestje