Eropuit met kinderen: Wallonië

In een eerder artikel schreef ik al over onze heerlijke vakantie in Rochefort in de Belgische Ardennen. We verbleven daar in een prachtig huisje van Ardennes-Etapes in het gebied Val de Lesse welke de perfecte uitvalsbasis voor diverse leuke uitstapjes was. We zijn in dit gebied maar 3 dagen geweest dus we hebben lang niet alle uitstapjes kunnen maken die op mijn verlanglijstje stonden. We moeten dus nog een keertje terug, gelukkig is dat geen probleem, want het is maar 3 uur rijden vanaf Amsterdam.

Lees ook: Eropuit met kinderen: Belgische Ardennen

Na ons verblijf in het gebied Val de Lesse zijn we nog een paar dagen naar Namen geweest.  Dit is een leuk stadje aan de rand van de Ardennen en ligt op zo’n 2,5 uur rijden vanaf Utrecht. Dit stadje is nog niet massaal ontdekt door de toeristen en is dus nog lekker authentiek. Namen heeft een leuk oud centrum dat voor een heel groot gedeelte autovrij is, ideaal voor kleine kinderen dus. In dit artikel vertel ik over de activiteiten die we hebben ondernomen in de Belgische Ardennen en in de omgeving van Namen.

Grotten van Han

De grotten van Han waren de reden om dit reisje te plannen. Als kind ben ik ooit eens met mijn familie naar deze grotten geweest en ik heb er erg leuke herinneringen aan. Ik wilde mijn kinderen dit ook graag eens laten zien. De Grotten van Han is een van de beroemdste bezienswaardigheden in de Ardennen.

Met een oude tram worden we naar de ingang van deze bijzondere grotten gebracht. Dit ritje is al een attractie op zich. Eenmaal aangekomen in de grotten staat ons een indrukwekkende wandeltocht door de gangen vol met druipstenen te wachten. Dat de grotten een van de grootste trekpleisters van de Ardennen is kan ik wel begrijpen. De enorme zalen met magische weerspiegelingen in de Lesse die door de grotten heen stroomt hebben iets magisch. Geen wonder dat in de afgelopen 250 jaar al bijna 30 miljoen mensen deze grotten hebben bezocht. Tegen het eind van de 1 uur durende wandeling werden we getrakteerd op een adembenemende licht- en muziekshow in een van de grootste grotten. Voor de avonturier kun je de grotten ook ontdekken in het speleo-parcours. Dit is een alternatieve route langs de gangen van de Grot. Een sluipdoor-kruipdoor route voor de echte durfals.

Wij hadden er uiteindelijk geen tijd meer voor, maar naast de grotten van Han kun je ook de  interactieve tentoonstelling PrehistoHan bekijken waar ze je de prehistorie van de Grotten van Han laten herbeleven. Daarnaast is een bezoekje aan het wildpark een aanrader. Dit park is verkozen tot het beste Wildlife Dierenpark in België in 2015. Te voet of met een safari auto kun je deze dierentuin ontdekken. Het Wildpark is het enige park in België waar je de Europeesche “Big Five” (de wolf, de bruine beer, de lynx, de Europese bizon en de veelvraat) kan zien.

Kasteel van Lavaux Sainte Anne

Ik ben gek op kastelen en sinds mijn dochter aan het bingewatchen is op de serie Reign op Netflix is ook zij in de ban van de middeleeuwen. We hebben daarom genoten van het kasteel van Lavaux Sainte Anne (uit de periode iets later dan de middeleeuwen, maar toch). Dit kasteel ligt vlak bij Rochefort en is een van de best bewaarde kastelen van België. Wij waren zeer onder de indruk van de mooie slotgracht, stoere verdedigingstoren en binnenplaats. In het museum in het kasteel hebben we kunnen wegdromen over het adellijke leven in  de 17de eeuw en over het plattelandsleven in die tijd.

Lavaux Sainte Anne

Struisvogelboerderij

Vlak bij Rochefort ligt het pittoreske dorpje Navaugle. Op een prachtig gebied rondom een klein kasteel vind je de struisvogelboerderij van Lydia en Jacques Bruyaux. Op deze boerderij hebben we een leuke rondleiding gekregen door Jacques. Hij vertelt enthousiast over zijn meer dan 100 struisvogels en weet ons te boeien met zijn verhalen over het fokproces. De rondleiding sluiten we af met een heerlijke pannenkoek gemaakt van struisvogelei. Wist je dat je met één struisvogelei meer dan 120 pannenkoeken kunt maken?

struisvogelboerderij

Rochefort

Het plaatsje waar we verbleven, Wavreille, was leuk maar erg klein. Als we een hapje wilden eten weken we uit naar Rochefort. Dit is een aangenaam plaatsje met een enorme ruïne van het gravenkasteel. Een stevige wandeling heuvelop is zeker de moeite waard om deze ruïne te bekijken en het archeologische museum te bezoeken. ‘s Middags konden we in Rochefort terecht voor de grote zak Belgische frieten waar we ons op hadden verheugd en ‘s Avonds liet de pizza van  de lokale pizzeria ons wel bevallen.

Railbike van Molignée

De railbike van de Molignée was denk ik vooral voor de kinderen de highlight van de vakantie. We mochten plaatsnemen op een blauwe spoorwegfiets op de spoorbaan. De kinderen op de fiets, wij in het bankje er tussenin. In ons eigen tempo fietsten we (nou ja, de kinderen) op de oude spoorweg langs de vallei van Molignée. Wij deden de route van Falaën naar Maredsous (6 km heen en terug). Op de helft van de route lasten we een pauze in om een hapje te eten en iets te drinken bij de Abdij. De route terug was nog leuker, want dat was bergafwaarts en dat ging snél!

Château de Vêves

Na het eerste kasteel in Rochefort wilden we graag nog een kasteel bezoeken en dit keer een kasteel écht uit de middeleeuwen. Het werd het kasteel van Celles, Vêves genaamd. Dit kasteel werd oorspronkelijk gebouwd ergens rond 670. Het kasteel werd in 1200 verwoest maar in 1230 opnieuw opgebouwd. Vervolgens werd het kasteel weer verwoest door brand in het begin van de 15e eeuw maar daarna ook weer direct hersteld. Tussen 1969 en 1979 werd het kasteel helemaal gerestaureerd. Er is toen veel aandacht geschonken aan de inrichting van het kasteel. Nu krijg je een mooi beeld van de verschillende perioden van de middeleeuwen tot heden.

Mijn jongens kregen bij de ingang een mooi ridderpak, houten zwaard en een schild waarmee ze in het kasteel riddertje mochten spelen. Wat een plezier hadden ze en wat leverde het mooie plaatjes op.

Namen

Maandagavond, na de railbike tour vertrokken we naar Namen. We verbleven in Hotel Tanneurs in het centrum van Namen.  Een net hotel met gratis parkeergelegenheid en ruime familiekamers. Maar wat we nog het allerbeste vonden was het restaurant van dit hotel. Oh my, wat hebben we overdadig zitten genieten van al het lekkers dat rechtstreeks van de gril op ons bordje gelegd werd.

Hotel Tanneurs

Tanneurs Grill

Namen zelf is een studentenstad met ontzettend veel cafés en restaurants in diverse prijsklassen. Wij hebben een avond gegeten bij Brasserie François. Een majestueus pand op de Place Saint-Aubain. De draaideur, de hoge plafonds met kroonluchters en het luxe interieur geven het restaurant een chique uitstraling. Ik was een beetje bang dat het niet echt geschikt was voor kleine kinderen, maar dat viel reuze mee, het blijkt dat ze in België niet zo snel moeite hebben met kinderen in restaurants. We hebben heerlijk gegeten en ik denk niet dat de andere gasten last hebben gehad van onze druktemakers.

Namur

Ook het winkelaanbod is niet mis in Namen. Mijn dochter en ik hebben heerlijk lopen slenteren door de winkelstraatjes langs de vele kleding en delicatessenwinkeltjes. Dit was dan ook dé plek om wat cadeautjes voor de oma’s te kopen. De banketbakkers in Namen maken namelijk de prachtigste gebakjes en chocolaatjes. Maar ook als je geen oog hebt voor de winkeltjes, dan is Namen een interessante stad met historische gebouwen als de Belfort die op de Werelderfgoedlijst staat.

Citadel van Namen

Een van de grootste trekpleisters in Namen is de Citadel. Deze oude citadel torent imposant hoog boven de stad uit. Wij besloten om te voet de Citadel te beklimmen. Dat viel nog niet mee, met een kinderwagen over de kinderkopjes: het was een behoorlijke klim. Wat bleek, eenmaal boven hadden we er ook gewoon met de auto naar toe kunnen rijden. Nou ja, dan hebben we al die frieten  van de afgelopen dagen er weer afgelopen. Vanaf de oude muren van de citadel kijkt je uit over de Samber en Maas en heb je een mooi uitzicht over Namen.

Citadel Namen

Wij kregen een rondleiding door de onderaardse gangen van de Citadel. De gids vertelde alles (in het Engels én in het Nederlands) over de geschiedenis van deze bijzondere militaire nederzetting. De kinderen hebben ademloos staan luisteren naar de spannende verhalen. Onder de grond en achter de muren gaat een spannende wereld schuil. De Citadel van Namen was een militaire basis van de 16de tot 20ste eeuw.

Reine Fabiola

Bovenop de Citadel in een fantastisch park staat het pretpark Reine Fabiola. Een leuk pretpark voor kinderen van 3 tot een jaar of 12. Veel speeltuigen en luchtkastelen, gocarts, trampolines, skelters, minigolf en klimmuren. Helaas was het te koud om wat langer in dit park te blijven, we gaan daarom zeker nog eens terug want er is nog zoveel te doen in de omgeving van Namen.

Mini-vakantie in de Belgische Ardennen

Wij hebben een fantastische mini-vakantie gehad in de Belgische Ardennen, we hebben spijt dat we niet wat langer zijn gebleven. Maar ja, nu hebben we iets om naar uit te kijken, want we hebben alweer een paar dagen geboekt voor de zomervakantie, we willen dan graag een bezoekje brengen aan Pairi Daiza. Dat is een prachtige dierentuin dierenpark in België.  Deze dierentuin is dit jaar uitgeroepen tot beste zoo van Nederland & België.

Afbeeldingen Grotten van Han: Shutterstock

Visited 35 times, 1 visit(s) today

Dromen bij dolfijnen in Dolfinarium

Overnachten in een boomhut, reddingssloep of hijskraan? Alles is mogelijk tegenwoordig. Ook voor kinderen. Zij zijn welkom voor een overnachting in het Dolfinarium. Mijn dochter, gisteren teruggekomen, vond het ...