Review: De Kolonisten van Catan

Op een regenachtige middag is het leuk om met het hele gezin een spelletje te spelen. Maar na honderd keer Mens-Erger-Je-Niet, Ganzenbord en Monopoly is zelfs de meest geduldige moeder het wel een beetje zat. Geen nood, want Moeders.Nu weet raad!

Ken je de Kolonisten van Catan? Leuk om te spelen, maar wel met oudere kinderen. Onze zoon is twaalf en heeft sinds ongeveer een jaar het spel aardig door. Ook vader speelt mee, want je speelt met minstens drie spelers. Je kan met alleen de basisset spelen, maar heb je een van de uitbreidingssets, dan zijn er veel meer spelvariaties mogelijk. Deze review gaat over de Kolonisten van Catan met de uitbreidingsset Zeevaarders.

Het basisspel

De Kolonisten van Catan is een bordspel. Je bouwt een eiland met tegels waarop een grasland, een bos, stenen, graan of erts getekend staan. Elke kaart krijgt een nummer, 1 tot en met 12. Deze nummers staan voor de cijfers van de dobbelsteen. Wie het hoogste gooit, mag beginnen en een dorp op een van de kruispunten (dus waar drie tegels elkaar raken) bouwen. Aan dit dorp grenst een straat. Met de wijzers van de klok mee, plaatst iedereen een dorp en een straat. Wie het laatste aan de beurt is, mag tweemaal bouwen. Heb je je laatste dorp plus straat geplaatst, dan mag je grondstoffenkaarten nemen die corresponderen met de ‘landschappen’ waar jouw dorp op staat. Dus staat je dorp op een kruispunt van grasland, steen en graan, dan neem je een graankaart, een ertskaart en een wolkaart vanuit de bank. Deze grondstoffenkaarten spaar je op om in te wisselen voor straten, dorpen, steden en ontwikkelingen. Speel je met de uitbreidingsset Zeevaarders, dan heb je ook nog eens havens en kan je sparen voor boten. Ook worden er goudtegels toegevoegd. Je krijgt kaarten wanneer de nummers gegooid worden waarop jij een dorp hebt staan. Dus heb je een dorp op een graantegel met nummer 8, dan mag je een graankaart pakken wanneer er 8 wordt gegooid.

Pas op voor nummer 7!

Het is raadzaam om niet meer dan 7 kaarten in je bezit te hebben, want wordt er 7 gegooid, dan moet je de helft van je kaarten teruggeven aan de bank! Ook mag degene die 7 gegooid heeft, de rover op één van jouw vakjes zetten en een grondstoffenkaart bij jou trekken. Staat de rover op ‘jouw’ tegel, dan is deze tegel geblokkeerd en krijg je niets uitgekeerd wanneer het corresponderende cijfer wordt gegooid. Je kan de rover alleen verplaatsen wanneer je zelf 7 gooit óf wanneer je een ‘ridderkaart’ (die bij de ontwikkelingen hoort) uitspeelt.

Voor kinderen

Voor jongere kinderen is dit spel niet zo geschikt. Je moet strategisch spelen, vooruit kunnen denken en in de gaten houden wat je medespelers doen. Kinderen vanaf een jaar of elf daarentegen kunnen over het algemeen prima uit de voeten met een spelletje Catan. Om onze zoon niet teveel te frustreren, hebben wij wel de (stilzwijgende) afspraak dat we de rover buiten het spel houden. Het enige gevaar van het gooien van de 7 is dus nog dat degenen met meer dan 7 kaarten in bezit, de helft daarvan moet afstaan aan de bank.

Tijdsduur

Zeker wanneer je speelt met de uitbreidingsset, is de Kolonisten van Catan héél geschikt voor een regenachtige woensdagmiddag of een zondag-hangdag. Ons langste potje tot nu toe duurde ongeveer tweeëneenhalf uur, maar dit zijn wel uitzonderingen; de gemiddelde speeltijd is circa 90 minuten.

Conclusie

Heb je oudere kinderen thuis en hou je van strategische bordspelen, dan is Kolonisten van Catan een goede uitgave. Omdat je ook nog eens kan uitbreiden met diverse sets, gaat het spel niet snel vervelen. Zijn jullie thuis met meer dan vier personen, dan kan je een uitbreidingsset kopen die het mogelijk maakt om met maximaal zes spelers te Catannen. Veel plezier!

Koop hier “De Kolonisten van Catan

Visited 9 times, 1 visit(s) today
Review