8.9

Nintendo Labo review – Alles wat je als ouders moet weten

Nintendo Labo review

Toen ik een paar maanden geleden las over Nintendo Labo was ik sceptisch. Sinds de Nintendo Wii ben ik een groot van van Nintendo, maar toen ik een persbericht over dit nieuwe spel binnen kreeg dacht ik “Moet ik €69,- betalen voor een doos met karton en elastiekjes, zodat mijn kinderen hun eigen speelgoed kunnen gaan maken?”. Maar ik had het mis. Ja, in de meest letterlijke zin van het woord is Nintendo Labo een 96 euro kostende doos met karton, maar net als het ingenieuze speelgoed dat je ermee kunt maken is Nintendo Labo meer dan de som der delen.

Nieuw: Nintendo Labo is genomineerd voor Speelgoed Van Het Jaar 2018

voertuigenpakket Labo

In dit artikel lees je o.a. wat Nintendo Labo nu precies is, je leest alles over de verschillende Labo pakketten – ook over het de allernieuwste Nintendo Labo Voertuigenpakket – die te koop zijn. Ik vertel je wat de Toy-Cons uit het Mixpakket zijn en je leest meer over de Nintendo Labo Robot en de werkplaats. Ik sluit af met onze ervaring met Nintendo Labo in een uitgebreide review.

[toc  heading_levels=”2,3″]

Nintendo Labo

Wat is Nintendo Labo

Hoewel je een Nintendo Switch nodig hebt om met Labo te spelen is Labo geen videogame. Het is een product dat bedoeld is om de grens tussen speelgoed en games te vervagen. Je bouwt kartonnen objecten genaamd “Toy-Cons”, zoals een kartonnen huis of een vishengel, en gebruikt ze vervolgens als controller voor specifieke minispellen.

Maar het in elkaar zetten van de kartonnen bouwplaten is slechts het begin van Labo. Als je eenmaal bezig bent met de Toy-Cons bieden ze onbegrensde spel- en leermogelijkheden voor kinderen.

“Maken. Spelen. Ontdekken” Dat is het motto van Labo. Er zijn momenteel twee Labo pakketten te koop.  Beide pakketten bevatten kartonnen bouwplaten en een aantal andere materialen die je nodig hebt om je eigen speelgoed te bouwen.

Het Labo Mix pakket bevat bouwpakketten waarmee je twee op afstand bestuurbare auto’s, een vishengel, een piano, een motor en een huis kunt bouwen. Het bouwen van iedere Toy-Con varieert van 10 minuten voor de raceauto, tot 150 minuten voor de piano.

De set, de robot, ziet er nog indrukwekkender uit. Deze set wordt geleverd met een vizier om op je hoofd te zetten en een soort van rugzak waarmee je de snaren van de hand- en voetstukken bedient. Dit is een groot pakket waar je kind zeker een paar uur mee bezig is om in elkaar te zetten.

Aan het eind van dit artikel vertel ik je over onze ervaring met Nintendo Labo in een uitgebreide review. Laat ik je eerst wat meer vertellen over de Toy Cons die je met Nintendo Labo kunt maken.

Nintendo Labo Motor

Nintendo Labo Toy-Cons

Het bouwen van Labo Toy Cons is niet moeilijk of lastig, het is mysterieus. Je zult een behoorlijke hoeveelheid tijd besteden aan het samenvoegen van stukken terwijl je je afvraagt wat ze precies zullen doen. En dan krijg je dat moment van vreugde als het allemaal letterlijk en figuurlijk op zijn plaats klikt en je je verwondert over de slimheid van het ontwerp. Je weet altijd wat de volgende stap is en je weet hoe het eindproduct eruit zal zien, maar het proces van het bouwen zit vol leerzame verrassingen. Ik zal je wat meer vertellen over de verschillende Toy-Cons van Nintendo Labo.

NIEUW: Nintendo Labo Voertuigenpakket

Het allernieuwste Nintendo Labo pakket, verkrijgbaar vanaf 14 september

Nintendo labo voertuigenpakket

Nintendo heeft zojuist het nieuwste Labo pakket aangekondigd. En het ziet er naar uit dat dit echt een must-have is.  In dit nieuwe Labo pakket maak je van karton een stuurwiel, gaspedaal, “sleutels” die verschillende voertuigen activeren die allemaal werken in een bijzonder cool ogende game die je bij het pakket erbij krijgt.

Eerlijk gezegd lijkt het ook nog eens niet zo heel duur te zijn.  Voor zo’n $70 (de prijs in Euro’s is nog niet bekent) krijgt je een hele opvouwbare stuureenheid met shifters aan de zijkanten; een pedaal waarvan ik echt hoop dat je er serieus een beetje op kunt stampen; een joystick voor het besturen van een vliegtuig, een raar ding dat een onderzeeër bestuurt; en een “sleutel” waar je Joy-Con in past, die zelf ook weer in de verschillende andere opstellingen past om ze te activeren.

Alle bouwpakketten zijn bedoeld om te worden gebruikt in een game (waarvan ik de naam nog nergens kon vinden) die er waanzinnig cool uitziet. Het ziet eruit als een groot eiland met overal verborgen geheimen waar je allemaal gereedschap  kunt vinden welke je kunt gebruiken in je buggy, je onderzeeër en je vliegtuig, of welke andere rare voertuigen je kunt bedenken.

Je kunt racen, je voertuigen spuiten, je kunt stenen opblazen en bomen omhakken. Er is ook een modus voor twee spelers waarbij je vecht met auto’s die om een of andere reden uitschuifbare armen hebben (vraag me niet waarom…).

Natuurlijk moet je dit allemaal zelf eerst in elkaar zetten. Maar zoals je verderop zult lezen, heeft Nintendo dit niet gedaan omdat ze “goedkoop” willen zijn, het hoort bij het spel en dat is nu juist wat het zo leuk maakt.

Je kunt deze kit kopen vanaf 14 september. Ik kan niet wachten tot ik tot mijn zoon weer aan de slag kan met dit nieuwe pakket. Ik schrijf een update als ik het pakket zelf in handen heb gehad! Hier vind je de uitgebreide Nintendo Labo Voertuigen review

Nintendo Labo Mix Pakket

Nintendo Labo bestaat uit twee varianten: het mixpakket en het robotpakket. Beide pakketten bevatten alles wat je nodig hebt om je Toy-Cons tot leven te doen komen, inclusief de bouwmaterialen en Nintendo Switch-software. Het mixpakket bestaat uit een Toy Con modelauto, een Toy Con hengel, een Toy Con huis, een Toy Con motor en een Toy Con piano.

Toy Con Piano

Toy Con piano

De Toy-Con Piano is een van de Toy-Con kits uit de Nintendo Labo Mix Kit. De Toy-Con Piano wordt geleverd met een Switch-spel waarmee je echte muziek kunt maken met de toetsen van de piano. Na het samenstellen van de 13-klaviers piano en plaatsen van de console en joy-cons (de controlers van de Switch), kunt je je eigen muziek maken door op toetsen te drukken. Je kunt daarna nog verschillende knoppen toevoegen om nieuwe geluiden en tonen te maken.

Je zou het niet verwachten, maar de Toy-Con Piano klinkt als een normale piano. Je LABO-kit bevat echter vier knoppen die het geluid op verschillende manieren kan veranderen wanneer ze in de open sleuf aan de linkerbovenkant van de piano worden gestoken. Het geluid kan verder worden vervormd door de knoppen te draaien.

Om het allemaal nog leuker te maken vind je ook nog een autoplay knop op de piano. Als je deze knop indrukt speelt de piano een paar verschillende vooraf ingestelde liedjes.

Toy Con modelauto

Toy Con Auto

De Toy-Con auto is het meest eenvoudige project van de Mix-kit. Het vergt weinig tijd om in elkaar te zetten, binnen 10 minuten is hij klaar. Maar hoewel het heel simpel is, is het een van de favoriete spellen van mijn jongste zoontje. Ze noemen het een auto, maar het is meer een beest met 6 poten. Je plaatst beide controllers aan de zijkant van het “beest” en door middel van trillingen beweegt hij. In de eenvoudige setting kun je je beest laten lopen in de volgende setting kun je ook zien wat je beest ziet door de camera van de controller. Het is een leuk speeltje, wel erg breekbaar. In het mixpakket zitten twee bouwplaten, dus als er eentje kapot gaat kun je er nog een bouwen. Bovendien, het is zo’n eenvoudig ontwerp dat je het zelf makkelijk na kunt maken uit een plaat karton.

Toy Con hengel

Toy Con Hengel

Bouw een hengel met een dynamisch draaiende spoel en lijn die bevestigd zijn aan een houder voor de Nintendo Switch. Vang een van de vele exotische vissen die over het scherm van je Nintendo Switch zwemmen door je hengel uit te werpen en je lijn met haak te laten zakken. Zodra de Joy-Con die in de spoel verwerkt zit begint te trillen, zul je om de vis te vangen de lijn snel binnen moeten halen en de hengel omhoog moeten trekken.

Toy Con huis

Toy Con Huis

Als je verschillende blokjes in de openingen aan de zijkant en onderkant van het huis stopt, wordt het mogelijk om met een schattig wezentje op het scherm van je Nintendo Switch te communiceren, het te voeren of er games mee te spelen. Elk blokje heeft een unieke vorm en wordt herkend door de infraroodbewegingssensor op de rechter-Joy-Con die bovenin het huis verwerkt is.

Toy Con motor

Toy Con motor

Plaats beide Joy-Con-controllers in een zelfgebouwd stuur om een motor op het scherm van je Nintendo Switch te besturen. Druk op de startknop om de motor te starten en draai aan het rechterhandvat om gas te geven. Sturen doe je door in de juiste richting te leunen of het stuur naar links en rechts te bewegen.

Toy-Con robot

Toy Con Robot

In het Mixpakket staat het verkennen van de mogelijkheden van Labo centraal. De tweede kit, de robot, is veel technischer. Het duurt zo’n 4 uur om de robot in elkaar te zetten, maar zodra je klaar bent word je beloond met een (in vergelijking met het mixpakket) groot aanbod aan spelletjes.

De spellen bestaat uit rond stampen in een stad en alles vernietigen wat op je pad komt om zo zoveel mogelijk punten te scoren voor je tijd afloopt. Maar ik loop op de zaken vooruit. Net als bij de mixkit moet je rekening houden dat het echt lang duurt voordat je robot klaar is en je aan de slag kunt om de hoogste score neer te zetten.  Volgens de doos duurt het ongeveer 3 uur om hem in elkaar te zetten. Mijn zoontje van 11 heeft hem helemaal zelfstandig gebouw, maar was er wel ruim 4 uur mee bezig.

De robot zelf bestaat uit een soort van rugzak – die een reeks van verzwaarde ‘power blocks’ bevat die zijn verbonden met touwtjes die op hun beurt weer zijn gekoppeld aan je handen en voeten – en een kartonnen headset. In de rugzak en in de headset wordt een Joy-Con geplaatst  zodat je bewegingen gekoppeld worden aan de robot op het scherm.

Zoals je zou verwachten, als je het robotpak aan hebt en je stompt met je handen dan geeft je robot in het spel een stoot. Door je voeten te stampen wandelt je robot naar voren en door je hoofd van links naar rechts te bewegen stuur je de robot in een andere richting. Je speelt het spel vanuit het perspectief van de robot als je de headset naar beneden doet. Als je de headset omhoog zet dan speel je het vanuit het perspectief van de speler. Een beetje een goedkope versie van een virtual reality bril.

Om het spelplezier uit te breiden kun je de kartonnen schroeven gebruiken die in de zijkant en de bovenkant van de ruzak zijn geplaatst om de kleur van je robot te veranderen. Als je met de robot wilt spelen zonder de TV dan kun je het schermpje ook in de rugzak stoppen. Nu worden al je bewegingen omgezet in herrie geluiden. Leuk voor kinderen, minder leuk voor moeders…

Toy-Con Werkplaats

Als je alle bouwpakketten in elkaar hebt gezet en je hebt de spellen gespeeld ben je wellicht toe aan een nieuwe uitdaging. Daar heeft Nintendo de Toy-Con Werkplaats voor ontwikkeld. In deze Garage kun je je bestaande Toy-Cons uitbouwen of aanpassen en zelfs je eigen speelgoed ontwerpen met karton. Zo kun je het stuur of de vishengel uit het mixpakket combineren met de auto waarna de auto ermee bestuurd kan worden. In de werkplaats zitten programmeer blokken waarmee kinderen zelf de spellen kunnen aanpassen en zo de beginselen van programmeren ontdekken.

Wat kost Nintendo Labo

Toy Con robot pakket

De prijs van Nintendo Labo kan afwijken van de hieronder genoemde prijzen. Kijk hier voor de actuele prijzen van de verschillende pakketten:

Labo Mixpakket €69,-

Met het mixpakket kun je heel veel verschillende Toy-Con bouwen:

• Toy-Con-modelauto,
  • Toy-Con-hengel,
  • Toy-Con-huis,
  • Toy-Con-motor,
  • Toy-Con-piano.

Labo Robot pakket €68,-

Bij het Labo Robot Pakket zit inbegrepen:

• Nintendo Switch-gamecard met software voor het robotpakket.
  • 19 Bouwplaten (bevat een extra plaat voor decoratieve doeleinden).
  • 4 Ballastvellen
  • Vel met reflecterende stickers
  • 2 Oranje Koordjes
  • 2 blauwe koordjes
  • 3 grijze banden
  • 10 Kraag- en sluitringen

Je hebt geen lijm of schaar nodig, alles wat je nodig hebt zit in de doos (behalve de Nintendo Switch).

Decoratiepakket €12,99

Alsof het allemaal nog niet genoeg is, kun je nog een decoratie set kopen om je Toy Cons nog mooier te maken. De decoratieset bestaat uit 2 vellen stickers, 2 rollen decoratief plakband en 2 sjabloonvellen. Omdat de Toy Cons gemaakt zijn van karton kun je ze natuurlijk ook versieren met verf of stiften.

Nintendo Labo Review

Wat is mijn ervaring met Nintendo Labo? Het is nogal ingenieus dat Nintendo Labo, maar is het ook echt leuk? Nadat ik mijn kinderen ermee bezig hebt gezien kan ik daar heel kort over zijn: Ja, Labo is leuk!

Het plezier van Nintendo Labo zit hem niet zo zeer in de computerspellen die je ermee kunt spelen, maar grotendeels in het in elkaar zetten van de bouwplaten. Het maken van de constructies is buitengewoon leuk. Ontdekken hoe alles samen komt en jezelf afvragen waarom je bepaalde touwtjes daaraan vast moet maken en later zien dat het speelgoed dat je zelf hebt gemaakt ook werkelijk doet wat hij moet doen is een mooie ervaring voor kinderen.

Als je eenmaal een project hebt voltooid en hebt getest kun je nog een paar spellen spelen. Deze spellen zijn echter niet zo spectaculair als de andere spellen van de Nintendo Switch. En hoewel het karton verrassend duurzaam is, zullen deze gizmos niet zo duurzaam zijn als een stuk speelgoed gemaakt van plastic. De RC auto is niet zo duurzaam als een “echte” afstandsbestuurbare auto, maar toch, het is echt cool om te zien hoe hij werkt. Je krijgt om deze reden denk ik ook twee templates voor het autootje. Bovendien, je kunt, als hij echt helemaal kapot is, de template ook nog een keer uit gewoon karton snijden.

Nintendo Labo is meer een science-kit dan een game, en science-kits kunnen heel leuk zijn, zelfs als je ze maar een paar keer gebruikt en daarna nooit meer. Nintendo Labo is een mooi stuk educatief, inventief en creatief speelgoed. Dat je een kast leeg moet maken om de werkstukken op te bergen, je hele huis vol ligt met kleine stukjes karton en dat je papiercontainer een keer extra leeg gemaakt moet worden nemen we maar voor lief en héy, we dragen niet bij aan de plastic soup!

Visited 63 times, 1 visit(s) today